MUDr. Zuzana Lennerová
Vedoucí lékař
Renata Severová DiS., Olga Pintýřová, Gabriela Kroutilíková
Sestry
Ordinační hodiny | ||
---|---|---|
Po - Pá | 7:00- 12:00 12:30-14:30 (pouze objednaní pacienti) |
Plicní ambulance je umístěna v 1. patře polikliniky, její součástí jsou 2 vyšetřovny, místnost pro funkční vyšetření plic a stacionář pro ambulantní infuzní a inhalační léčbu. Pokud se nejedná o akutní případy, pacienti se k vyšetření objednávají buď telefonicky na čísle +420 517 315 560, nebo přes e-mail plicni@nemvy.cz. V rámci této ambulance funguje poradna pro odvykání kouření a kalmetizace (očkování proti tuberkulóze), pracoviště se také zapojilo do programu časné detekce rakoviny plic, určeného po bývalé nebo současné kuřáky ve věku 55 až 75 let, kteří za svůj život vykouřili více jak 20 balíčkoroků. Dále nabízíme možnost domácího skríningového vyšetření spánku při podezření na zástavy dechu ve spánku, při kterém spolupracujeme s ventilačním centrem Fakultní nemocnice Brno.
-
Vnitřní řád plicní ambulance
1. Preambule
Tento vnitřní řád upravuje práva a povinnosti mezi plicní ambulancí Nemocnice Vyškov, p.o. (dále „ambulance”) a pacientem plicní ambulance (dále „pacient“) při poskytování zdravotních služeb a dalších souvisejících úkonech. Pacient byl s vnitřním řádem plicní ambulance seznámen, je si vědom práv a povinností z něj plynoucích, s jeho zněním souhlasí a zavazuje se jej dodržovat. Pokud pacient s vnitřním řádem nesouhlasí, může si dle svého uvážení zvolit jinou ambulanci, která bude jeho požadavkům více vyhovovat. Zdravotnické zařízení, které si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče, pokud by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení.
2. Ordinační hodiny
Ambulance ordinuje každý všední den od 7:00 do 14:30, přičemž odpolední hodiny jsou vyhrazeny pro objednané pacienty, telefonické konzultace a administrativní činnost. V mimořádných případech může být ordinační doba upravena, o čemž budou pacienti informováni u vchodu do ordinace nebo na webových stránkách.
3. Objednávání pacientů
Po každé návštěvě ambulance obdrží pacient termín další kontroly, pokud je zapotřebí.
V ostatních případech (noví pacienti - se žádankou od praktického lékaře či jiného odborného lékaře, změna termínu plánovaného vyšetření) se objednává:
* telefonicky na čísle: 517 315 560, nejlépe mezi 12:00 a 14:30
* e-mailem plicni@nemvy.cz kdykoliv - prosíme zaslat kompletní identifikační údaje včetně telefonického kontaktu a dále důvod požadovaného vyšetření (obvykle je uveden na žádance od jiného lékaře). Tento způsob objednávání nelze využívat u akutních stavů - v těchto případech je třeba se domlouvat telefonicky na výše uvedeném telefonním čísle.
* nebo osobně u sestry v ordinační době
Čas objednání je pouze orientační, prosíme nicméně v zájmu hladkého chodu ambulance a jako prevenci překročení kapacity čekárny o jeho dodržení. Je možné, že se doba čekání prodlouží kvůli akutním případům nebo nečekaným komplikacím. Děkujeme za trpělivost a pochopení. Zdravotní sestra pravidelně vychází do čekárny a určuje po dohodě s lékařem pořadí, v jakém budou pacienti vyšetřeni. Pacienti se musí nahlásit sestře, i když byli předem objednáni. Přednost mají akutní stavy, těhotné ženy, pacienti s podezřením na závažné infekční onemocnění nebo pacienti s poruchou imunity.
V případě, že se pacient nemůže na plánované vyšetření dostavit, je povinen takovou skutečnost oznámit bez zbytečného odkladu, aby bylo možné jeho zamluvený čas využít pro jiné pacienty.
Telefonicky, e-mailem nebo osobně lze objednat i recepty na léky, které pacientům docházejícím řádně na kontroly v naší ambulanci předepisujeme dlouhodobě. Recepty na jiné léky touto formou nelze vystavit. Recepty budou připraveny nejpozději druhý pracovní den od přijetí požadavku a budou zaslány formou SMS na udané telefonní číslo, s možností vyzvednout si léky i na občanský průkaz pacienta.
4. Neplánované vyšetření
Vedle objednaných pacientů ošetřujeme i akutní stavy. I v těchto případech je vhodná předchozí telefonická domluva na telefonním čísle 517 315 560, případně konzultace s praktickým lékařem, který může posoudit naléhavost akutního vyšetření v naší ambulanci, případně sám zajistit vyšetření a ošetření akutního pacienta.
5. Práva pacienta
Pacientovi jsou zachována veškerá práva stanovená zejména zákonem č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách).
Při poskytování zdravotních služeb má pacient právo:
- na důstojné zacházení, na ohleduplnost a respektování soukromí bez ohledu na jeho věk, pohlaví, národnost, sociální postavení, nebo zdravotní stav
- na jasný a srozumitelný způsob informací o svém zdravotním stavu, možných léčebných metodách, rizicích a vedlejších účincích, alternativních možnostech léčby a očekávaném průběhu léčby, klást doplňující otázky týkající se zdravotního stavu
- vyžádat si “druhý názor” - konzultaci od jiného poskytovatele zdravotních služeb
- být seznámen s vnitřním řádem zdravotnického zařízení
- pacient zbavený způsobilosti k právním úkonům, nebo omezený ve způsobilosti k právním úkonům má právo na přítomnost zákonného zástupce nebo jiné osoby, do jejíž péče byl pacient svěřen na základě rozhodnutí soudu. Pacientovi je umožněno absolvovat ambulantní vyšetření v doprovodu jím zvolené osoby nebo osob, připouští se zamezení vstupu do ordinace z kapacitních důvodů (větší počet osob) nebo z důvodu nevhodného chování doprovázející osoby (rušení vyšetření a léčebných úkonů)
- být předem informován o ceně poskytovaných zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a o způsobu jejich úhrady
- na ochranu osobních údajů a informací o jeho zdravotním stavu, které nesmí být sdělovány třetím osobám bez výslovného souhlasu pacienta, s výjimkou případů stanovených obecně závaznými právními předpisy
- zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho souhlasem. Pacient má právo vzdát se poskytnutí informací o svém zdravotním stavu a také může určit osobu, které mají být tyto informace sděleny
- pacientovi se smyslovým nebo tělesným postižením, který využívá psa se speciálním výcvikem, je umožněn jeho pobyt v případě, že nenaruší práva ostatních pacientů
6. Povinnosti pacienta
Pacient je povinen
- prokázat se průkazem zdravotní pojišťovny, popřípadě platným dokladem totožnosti, a nahlásit bezodkladně změny osobních údajů (bydliště, příjmení, e-mail, telefon, číslo občanského průkazu) a zdravotní pojišťovny
- pravdivě a úplně informovat ošetřující zdravotnický personál: o dosavadním vývoji svého zdravotního stavu včetně informací o infekčních onemocněních; o poskytování zdravotních služeb jiným zdravotnickým zařízením; o užívaných lécích a léčivých přípravcích; o užívání návykových látek, kouření, a to včetně elektronických cigaret či jiných zařízení nahřívajících tabák a o dalších skutečnostech podstatných pro řádné poskytování zdravotních služeb, přičemž nesplnění této povinnosti je považováno za hrubé porušení vnitřního řádu.
- dodržovat individuální léčebný a diagnostický postup navržený a doporučený zdravotnickým personálem
- v případě probíhajícího infekčního respiračního onemocnění vstupovat do plicní ambulance výhradně s ochrannými pomůckami a o této skutečnosti neprodleně informovat sestru, která může pacientovi pro čekání vyhradit zvláštní prostor
- informovat ambulanci o plánovaném operačním zákroku a nezbytnosti provedení předoperačních vyšetření bez zbytečného odkladu po stanovení data operačního zákroku
- chovat se v prostorách zdravotnického zařízení slušně a ohleduplně vůči ostatním pacientům i zdravotnickému personálu
- své osobní věci neodkládat bez dozoru v čekárně, vždy je vzít s sebou do ordinace
- nevstupovat do prostor ambulance pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek; alkohol nebo návykové látky ani nesmí užívat v prostorách ambulance. Kouření a to včetně elektronických cigaret či jiných zařízení nahřívajících tabák je v prostorách ambulance přísně zakázáno.
- dodržovat zákaz vnášet do ambulance zbraně, střelivo, výbušniny
- pořizovat během poskytování zdravotních služeb fotografie, videonahrávky nebo audionahrávky pouze za podmínky výslovného předchozího souhlasu dalších osob, jejichž projevy a/nebo podoba by mohly být zachyceny
- zajistit přítomnost překladatele do češtiny a z češtiny, pokud neovládá český jazyk
7. Zdravotnická dokumentace
Zdravotnická dokumentace je majetkem ambulance. Nahlížet do ní a pořizovat z ní výpisy a kopie může pouze pacient, jeho zákonní zástupci, zmocněnci a osoby stanovené obecně závaznými předpisy. Pokud pacient přechází k jinému lékaři, vyhotovíme mu na jeho žádost výpis ze zdravotnické dokumentace, který bude obsahovat všechny údaje potřebné pro poskytování dalších zdravotních služeb pacientovi. Zákonem stanovená lhůta pro jeho vyhotovení je 30 dní.
8. Závěrečná ustanovení
Plicní ambulance je oprávněna odmítnout přijetí pacienta, pokud by bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení plicní ambulance.
Zdravotnické zařízení může ukončit péči o pacienta v případě, že:
- pacient závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů (např. opakovaným nevyužíváním rezervovaného termínu vyšetření)
- pacient úmyslně a soustavně nedodržuje navržený diagnostický a léčebný postup
- se pacient neřídí vnitřním řádem zdravotnického zařízení
- pacient přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro poskytování zdravotních služeb
- je lékař přesvědčen, že se nevytvořil potřebný vztah důvěry mezi ním a pacientem (v souladu se stavovským předpisem č. 10 České lékařské komory - Etickým kodexem České lékařské komory)
Tento řád je platný od 1.7.2025